Themenheft 97/2024

Reden · Schreiben · Handeln. Festschrift für Helmut Gruber

Hg. v. Martin Reisigl, Jürgen Spitzmüller, Florian Grosser, Jonas Hassemer, Carina Lozo und Vinicio Ntouvlis

Die Ausgabe 97/2024 der WLG steht hier als vollständiges Heft oder in Form der einzelnen Beiträge (s.u.) zur Verfügung.

 

Einleitung

Martin Reisigl, Jürgen Spitzmüller, Florian Grosser, Jonas Hassemer, Carina Lozo und Vinicio Ntouvlis

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Im akademischen Theater. Inszenierungen von Expertise und ihrer 'Außenwelt'

Jürgen Spitzmüller

Dass die akademische Welt ein formidables Theater mit mal mehr komödien-, mal mehr tragödienhaften Zügen ist, wissen nicht nur die, die dort in verschiedenen Rollen tätig sind, nur allzu gut: Inszenierungen durchziehen und konstituieren den akademischen Alltag. Die öffentliche 'Aufführung' von Expertise wird hierbei umfassend kommunikativ vollzogen - sie emergiert aus kommunikativen Praktiken, in denen Genres, kommunikative (und das heißt: nicht nur sprachliche) Stile, Habitus, Interaktionsweisen und nicht zuletzt auch Zuschreibungen und Erwartungen (Kommunikationsideologien) zentral sind. Dieser Beitrag beleuchtet die Vorder-, Hinter- und Nebenbühnen (Goffman 2011 [1959]) und das (Wunsch-)Publikum des 'akademischen Theaters'.

Schlagwörter: Performativität, Wissenschaftsbetrieb, Indexikalität, Kommunikationsideologien, Sprachwissenschaft

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Interactions and/with Supportive Supervisors. Conversation Analysis for the Young and Digitally Inclined

Vinicio Ntouvlis

In diesem Beitrag reflektiere ich darüber, wie Helmut Grubers Betreu­ung meiner Doktorarbeit mein Forschungsethos geprägt hat. Sein Vorschlag, dass ich konversationsanalytische Methoden für die Analyse von Online-Interaktionen verwende, wird beispielhaft dis­ku­tiert, um zu demonstrieren, wie Helmut Grubers Betreuung meiner Arbeit zu einer Art Methodenpluralismus und Interdis­zi­pli­na­rität geführt hat. Nach einem kurzen Überblick über die Geschichte von konversationsanalytischen Ansätzen zu computervermittelter Kom­mu­ni­kation (CVK), wird Helmut Grubers Beitrag zu der Gesprächs- sowie CVK-Forschung präsentiert. Auf der Grundlage dieser Diskus­sion verdeutliche ich schließlich, welch großen pädago­gischen Ein­fluss Helmut Grubers Forschungspraxis auf mich hatte.

Schlagwörter: PhD supervision, Conversation Analysis, Computer Mediated Communication, interdisciplinarity

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Die IPrA, Helmut und ich

Gunter Senft

This contribution describes the beginning and the development of the professional and personal relationship between Helmut and the author which has been highly influenced by our joint membership in the International Pragmatics Association and by our activities in and for the IPrA.

Schlagwörter: Pragmatics, International Pragmatics Association (IPrA)

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Zur diskursiven Konstruktion österreichischer Identitäten 1995-2015 / 2020

Rudolf de Cillia / Ruth Wodak

The following article reports on the research on the discursive construction of Austrian identities conducted at the Department of Linguistics at the University of Vienna on the anniversary years of the Second Republic - 1995, 2005 and 2015. Following the central assumptions on which the work is based, the analytical instruments and the corpus studied are described. Subsequently, examples are used to illustrate the dimensions of the construction of national identities: the content, the argumentation strategies and the means and forms of linguistic realization. Finally, we discuss central and contradictory trends in the discourses on Austrian identities between 1995 and 2020.

Schlagwörter: Angewandte Sprachwissenschaft, Diskursanalyse Nation, Identität, Österreich, diskurshistorischer Ansatz, Strategien der Argumentation, sprachliche Realisierungsmittel

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Expressive and intensifying adjective compounds in Austrian German and Danish in a scale of aggressiveness of insulting speech acts

Wolfgang Ulrich Dressler / Katharina Korecky-Kröll / Hans Basbøll

Gegenstand unserer Untersuchung ist die pragmatische Ver­wendung von expressiven Adjektivkomposita des Typs blút+árm "überaus arm" mit zwei Hauptakzenten. Dabei intensiviert das einleitende, morpho­semantisch meist opake Präfixoid. Die zugrundeliegenden Modelle sind das morpho­pragmatische der Natürlichen Linguistik und die Searlesche Sprechakttheorie. Die Aggressivität von beleidigenden Sprechakten wird innovativ skaliert. Wir zeigen, dass die Pragmatik im Deutschen und Dänischen im Wesentlichen identisch ist.

Schlagwörter: Morphopragmatics, speech acts of insults, scaling of aggressiveness, morphosemantic transparency/ opacity

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Argumentationsnormen im Spannungsfeld von rationalem Ideal und Konfliktaustragung im Alltag. Argumentation norms between rational ideal and conflict resolution in everyday life

Manfred Kienpointner

First, pragma-dialectical norms for rational argumentation are pre-sen­ted. They are first order conditions for conflict solution that only rely on the greater plausibility of rational arguments. Then, problems with second order conditions (concerning attitudes and emotions of the opponents) and third order conditions (concerning the institutio-nal background of a discussion) are dealt with. It will be shown how the potential for conflict solution can be maintained despite insuffi-cient second and third order conditions. However, everyday conflicts can escalate to a degree that rational argumentation as a means of conflict solution seems to become more and more chanceless. The following problem is addressed: How can the willingness to engage in rational argumentation be enhanced even in difficult conflict situations?

Schlagwörter: Argumentationsnormen, strategisches Manövrie­ren, Konflikteskalation, politische Debatten, Praxis­vorschläge

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Conflict Talk in the 21st Century

Peter Muntigl

Zu Ehren von Helmut Gruber und eingedenk seiner langjährigen Karriere als Diskursforscher greife ich ein wichtiges Thema auf, mit dem sowohl Helmut als auch ich uns zu Beginn unserer Laufbahn beschäftigt haben: das Streitgespräch. In diesem Artikel zeichne ich einen kurzen Abriss dazu, wie sich das Feld des »konversationellen Argumentierens« entwickelt hat, und lege ich einige der wichtigsten Themen und Kontroversen dar, die sich in dieser Forschungsphase herauskristallisierten. Ich erörtere auch, wie sich das Feld weiter­entwickelt hat und zeige abschließend einige Tendenzen auf, die sich in der interaktionalen Forschung zum Argumentieren in Zukunft abzeichnen könnten.

Schlagwörter: Konflikt, Konversationsanalyse, Opposition, Streit­gespräche

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Conveying irony through minimally-contextualized quotations and their textual environments

Elda Weizman

The paper analyzes the use of quotations to convey irony. It is argued that (a) the recontextualization of a direct-speech quotation in a minimally-contextualized small text provides cues for the assignment of ironic disalignment by virtue of its deviation from quoting norms; (b) the breach of norms embedded in the content and wording of the quotation as well as its textual environment may enhance the ironic interpretation. The theoretical conceptualization relies on the notions of recontextualization and the exploitation of cues and clues for the detection and interpretation of irony. The analysis draws on data collected from the online edition of the Israeli high-brow, liberal daily Ha’aretz.

Schlagwörter: recontextualization, quotations, direct speech, irony, clues and cues.


Political Positioning and Academic Complicity. A Case of Plausible Deniability in Nationalistic History Writing

Jef Vershueren

This article summarizes an analysis of a recent piece of Flemish history writing originating as a politically formulated identity-strengthening project. The recruited academics carrying out the project explicitly reject a political positioning in support of such identitarian goals. Though they succeed in establishing plausible deniability, the question is: Does the end product meet the political goals, in spite of the authors' distancing themselves from them? The analysis shows that it does, making it hard to avoid a charge of academic complicity.

Schlagwörter: political positioning, complicity, nationalism, identity, history writing

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Quotation. Data and metadata across discourse domains

Anita Fetzer

In diesem Beitrag wird vorgeschlagen, dass Sprecher:innen die sprachliche Realisierung des kommunikativen Akts des Zitierens an die kontextuellen Beschränkungen des zitierenden Diskurses anpassen. Der Beitrag nimmt eine diskurspragmatische Perspektive auf die Formatierung und die diskursiven Funktionen von Zitaten ein und befasst sich mit deren (1) konstitutiven Bestandteilen und felicity conditions, (2) sprachlicher Formatierung und Textualisierung von Daten und Metadaten, (3) diskursiven Funktionen und (4) (Re-)Kontextualisierung. Die untersuchten Diskursdomänen sind die dialogischen Diskursgenres von politischen Interviews und Parlamentsdebatten, politischen Rede und Zeitungsschlagzeilen. Der Beitrag zeigt, dass Zitate nicht nur Kontext in den Diskurs importieren, sondern dass ihre Erwähnung auch impliziert, dass einige angenom-mene Kontextualisierungen neu ausgehandelt werden müssen.

Schlagwörter: Context, communicative act, entextualisation, quotation

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Vergleich obligatorischer Handlungen in Einleitungen deutscher und chinesischer linguistischer Zeitschriftenartikel

Shing-Lung Chen

Previous analyses have mainly focused on comparing academic articles in a European language with those in English. However, the comparison between Chinese and German academic articles remains largely unexplored. Furthermore, most studies utilize only one or two analytical methods and hardly any validation methods. This article employs both analytical and validation methods, totaling four methods altogether. It exclusively focuses on the obligatory actions in the introductions of German and Chinese academic journal articles. Nonetheless, significant differences between the two languages are observed.

Schlagwörter: Wissenschaftliches Schreiben, Move-Step-Analyse, CARS-Modell, Diskursanalyse, Fisher's exact test

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Forschungsvignetten. Eine randständige Textsorte im wissenschaftlichen Schreiben

Brigitta Busch

Der Beitrag setzt sich mit (auto)ethnographischen Vignetten auseinander, einer Textsorte, die im wissenschaftlichen Schreiben eine Randstellung einnimmt, im Zuge des sogenannten affective turn jedoch zunehmend auch in sprachwissenschaftliche Arbeiten Eingang findet. Damit stellen sich Fragen, die hier nur angerissen werden: Was vermag die explizite Hervorhebung einer selbstreflexiven Perspektive in Bezug auf den Forschungsprozess zu leisten? Wie haben sich Forschungsvignetten in anderen Disziplinen etabliert und wie fassen sie in der Sprachwissenschaft Fuß? In wieweit können sie im Sinne Helmut Grubers als eigenes Genre oder Subgenre wissenschaftlichen Schreibens gelten? Und welche Mittel stehen zur Verfügung, um erlebtes Geschehen für die Lesenden erfahrbar zu machen?

Forschungsvignette, wissenschaftliches Schreiben, Selbstreflexivität

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Recontextualizing Through Gestures. Modifying the Interactional Spaces in Hybrid Communicative Contexts

Ying Tong / Chaoqun Xie

In today’s vibrant society, digitally-mediated communication has become a natural part of our everyday life and work communication. In this study, we explore the gestures the interactants deployed in their face-to-face communication to modify their interactional spaces in a hybrid digital-physical context. The effects
of these practices will be analyzed through the lens of recontextualization, which assists interactants in making meanings and reaching their communicative aims. The data were collected from six 45-minute video recordings of six groups (consisting of 4–6 undergraduate sophomores per group) engaged in task-based interactional discussions during a reading class. We have identified three types of gestures,  performed either by hand or by fingers, that modify group members’ interactional spaces in their meaning-making process. Our discussions aim to enrich the semiotic resources that underline the foundation of  recontextualization, thereby expanding its theoretical reach in the highly evolving digitally-mediated world.

Schlagwörter: recontextualization, hand gestures, AI-assisted face-to-face communication

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Wie das Bildwörterbuch von Duden das Verhältnis von Natur und Gesellschaft darstellt. Eine ökolinguistisch inspirierte Kritische Diskursanalyse

Martin Reisigl

The article explores how Duden's Bildwörterbuch depicts the relationship between nature and society. From the perspective of an ecolinguistically informed Critical Discourse Analysis, it shows that the multimodal lexicographical work, contrary to what would be expected, takes a selective and ideologically one-sided view of the connection between nature and society. It does not succeed in an ecologically sensible semiotic representation of the relationship. The Bildwörterbuch constructs a predominantly instrumenttal, economically exploitative relationship between humans and their natural convironment. Climate change and ecological sustainability are largely neglected.

Schlagwörter: Lexikografie, Multimodalität, Pragmatik des Bildes, schematische Ikonizität, Kritische Diskursanalyse, Ökolinguistik

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»also wenn (.) ich als schüler einen text schreibe der ähm keine (.) funktion hat …« Zur nicht-prototypischen Verwendung von ich im Diskurs

Monika Dannerer

the personal pronoun “I” refers to the speaker/writer, but like other pronouns it can be used in a non-prototypical way, e.g. as a general or indefinite pronoun like “one” or for referring to others. This paper investigates functions, forms and contexts of non-prototypical “I” in oral communication based on a sample from the FOLK-Korpus, the Research and Teaching Corpus of Spoken German. Four different functions are distinguished which are partially combined with different forms or contexts. The corpus shows a rather high frequency of non-prototypical “I” in pedagogical contexts and it suggests the existence of individual preferences for a non-prototypical use.

Schlagwörter: Personalpronomen, nicht-prototypischer Gebrauch, mündliche Interaktion

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Reden übers Sprachenportrait. Ein konversationsanalytischer Blick auf ko-konstruierte Interaktionen zwischen Schüler*innen

Eva Vetter / Julia Renner

How do »peers« co-construct the interpretation of a language portrait in an interview? The analysis of two language biographical recordings shows the importance of pauses, willingness to cooperate and the processing of inconsistencies. The article concludes with perspectives of a conversation-analytical approach to language biographical inter­views for language teaching and learning research and didactics.

Schlagwörter: Sprachlehr- und -lernforschung, Konversationsanalyse

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Collaborative student writing in English-medium business studies. On the use of Cognitive Discourse Functions as an analytic tool

Julia Hüttner / Ute Smit

Dieser Beitrag analysiert studentisches Schreiben in der Fremd-sprache Englisch im universitären Kontext unter der Verwendung des Konstrukts der Cognitive Discourse Functions (CDFs). In einer Korpusanalyse kollaborativ verfasster betriebswirtschaftlicher Bachelortexte wird die Verwendung dieser Diskursfunktionen quantitativ und qualitativ dargestellt. Anhand der Ergebnisse wird die Relevanz der CDFs als analytisches Instrument an der Schnittstelle wachsender Fachexpertise und sprachlicher Angemessenheit studentischen Schreibens aufgezeigt.

Schlagwörter: Angewandte Sprachwissenschaft, Diskursanalyse

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Der Weg zur Master-Thesis. Ein Erfahrungsbericht

Benedikt Lutz

The Department of Knowledge and Communication Management at Danube University Krems offers about 15 Master’s degree programs. A specific form of Master’s thesis seminar has been developed for these continuing education degree programs, in which students are given intensive support in writing their Master’s thesis. Three documents must be created: proposal, literature survey, and research design. This article describes the process and the experience gained in its implementation in recent years.

Schlagwörter: Master-Thesis, Exposé, Literaturrecherche, Forschungsdesign

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Wissenschaftliches Schreiben an der Hochschule. Herausforderungen im Kontext der Mehrsprachigkeit und aktueller technologischer Entwicklungen

Birgit Huemer

 

Trotz langjähriger Forschung zum wissenschaftlichen Schreiben im deutschsprachigen Raum, gibt es wenig schreibdidaktische Konzepte, die das Schreiben unter den Bedingungen der Mehrsprachigkeit in den Fokus nehmen. In diesem Beitrag wird am Beispiel der mehr­sprachigen Universität Luxemburg gezeigt, wie der Wiener Ansatz zum wissenschaftlichen Schreiben für Studierende mit Deutsch als Erstsprache erweitert und an den mehrsprachigen akademischen Kontext angepasst wurde. Für Studierende, die in einer fremden Wissenschaftssprache schreiben, scheint die Versuchung, textgener­ierende KI für das Verfassen von Prüfungstexten zu verwen­den, besonders hoch zu sein. Der Beitrag diskutiert daher, wie Hoch­schulen mit den aktuellen technologischen Herausforderungen um­gehen, und zeigt, wie KI-Literacy in eine Schreibwerkstatt für Studie­rende mit Deutsch als Zweitsprache integriert wurde.

Schlagwörter: Wissenschaftliches Schreiben, Mehrsprachigkeit, DaF/DaZ, KI-Literacy

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Translinguale wissenschaftliche Kommunikation / Translingual academic communication

Barbara Seidlhofer

This short essay draws parallels between Helmut Gruber’s pro-posals for a research programme for German-language writing studies from an intercultural perspective and my own research on English as a lingua franca (ELF). Given the dominance of English as the global means of communication generally and particularly in academia, a rethinking of traditional concepts such as ‘speech communities’, ‘languages’, ‘multilingualism’, etc. is called for, and the validity of traditional Anglo norms needs to be challenged. Gruber and I converge on a perspective on translingual academic communication that is consistent with a concept of ‘English’ as a communicative resource which can be negotiated and shaped ac-cording to requirements by all who use it. This stance also highlights the need for applied linguistics to adapt to the evolving dynamics of global communication.

Schlagwörter: Academic communication, translanguaging, English as a lingua franca, applied linguistics

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Images of the future

Theo van Leeuwen

This paper explores the visual representation of the future, drawing on examples from architectural rendering, science fiction and climate change imagery. Using Kress’s and Van Leeuwen’s theory of visual modality, the paper describes how images of the future display an intense surface realism, yet contain incongruities and inconsistencies that induce a sense of unreality.

Schlagwörter: visual communication, modality, realism, future

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Ausgabe 96/2024

Gendersensible Sprache im Fremdsprachenunterricht Deutsch: Aktuelle Befunde aus Lehrmaterialien

Nathalie Stummer

German masculine personal nouns, which are widely used as gender-inclusive or generic forms of reference, are not always understood as such. ‘Gender-sensitive language’ attempts to create equality by referring to persons either through gender-neutral participles (Studierende) or gender-inclusive nouns (Student*innen). This has consequences for learners of German. This paper sheds light on the question whether contemporary teaching materials for German use gender-sensitive language and if so, how? A quantitative and quali­tative corpus analysis of teaching resources reveals that groups and individuals are predominantly referred to by generic masculine forms, while there is an increase of gender-neutral participles. The resources lack explanations on the use of gender-sensitive language, which makes it inaccessible to language learners.

Schlagwörter: Gendersensible Sprache, Korpusstudie, Deutsch als Fremdsprache, Fremdsprachendidaktik

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›Dialekt‹-Handel(n): Indexikalität und soziale Registrierung von ›Dialekt‹ am Beispiel der bedruckten Kleidung eines österreichischen Onlineshops

Susanna Muhr

This article studies printed t-shirts with ‘dialect’ designs by analyzing corresponding metapragmatic practices. The first thesis, adopted from Barbara Johnstone, views social registration processes both as a prerequisite for and a consequential outcome of such products; the second thesis assumes that sellers and buyers position themselves through such socially recognized ‘dialect’ usage. To reveal this interplay, the study uses Jürgen Spitzmüller’s model of metapragmatic stancetaking for analyzing T-shirt designs, website, and Facebook content from a popular Austrian online store. By referring to the motif of ‘textile vocabulary learning’ the article thus demonstrates how both sellers and buyers position themselves and others by realizing ‘dialect’ in a dual process of internalization and outward manifestation.

Schlagwörter: ›Dialekt‹-T-Shirts, soziale Registrierung, metapragmatische Positionierung

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Inwiefern drückt die Partikel -Abil im Türkischen eine Möglichkeit aus?

Muzaffer Malkoç

-Abil is a complex particle used to form verbal compounds. In the compound, it changes the meaning of the main verb in various ways, so that the meaning of the sentence can be interpreted as ability, possibility and permission. The extent to which -Abil expresses a possibility depends entirely on the tense suffix. In this paper, we examined various -Abil sentences with the different tense suffixes and found that the meaning of possibility emerges from the tense suffix -er. Accordingly, a sentence such as Erzurum'da yaz mavsiminde kar yağabilir  ‘It may snow in Erzurum in summer’ expresses a possibility, that is, it is possible for it to snow in Erzurum in summer. In contrast, a sentence like Erzurum‘da yaz mevsiminde kar yağabiliyor ‘It can snow in Erzurum in summer’ should be interpreted as a fact, in others words, at some point or somewhere it is the case that it is snowing.

Schlagwörter: Bedeutung, Möglichkeit, Tempussuffix, Türkisch

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Themenheft 95/2024

Navigating methodological landscapes. Reflexive insights from applied linguistics

Hg. v. Carina Lozo und Vinicio Ntouvlis

Die Ausgabe 95/2024 der WLG steht als vollständiges Heft (PDF) oder in Form der einzelnen Beiträge (s.u.) zur Verfügung.

 

Navigating methodological landscapes. Introduction to the Special Issue

Vinicio Ntouvlis

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Bridging interdisciplinary demands. From bias to balance in integrating interactional sociolinguistics and acoustic phonetics

Carina Lozo

Dieser Beitrag befasst sich mit den Herausforderungen, die sich aus den unterschiedlichen Ansätzen zur Datenerhebung in der akusti­schen Phonetik und der interaktionalen Soziolinguistik ergeben, sowie mit dem Versuch, diese Bereiche in dieser Hinsicht zu ver­binden. Das Hauptaugenmerk liegt auf der Zusammenführung unter­schiedlicher Datenerhebungsmethoden und der Beleuchtung ihrer methodologischen Lücken. Der Beitrag reflektiert kritisch die Inte­gration von akustischer Phonetik und interaktionaler Sozio­linguistik innerhalb eines Forschungsprojekts, das die Rolle der Stimme in Gender-Performances untersucht.

Schlagwörter: Interdisciplinarity, reflexivity, phonetics, inter­actional sociolinguistics

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A constructivist Grounded Theory strategy in applied linguistics research

Roshanak Nouralian

Der Schwerpunkt meiner Dissertation dreht sich um ein Thema, das mehrere Disziplinen im Bereich der angewandten Linguistik inte­griert. Die Wahl eines Paradigmas zur Betrachtung des Forschungs­problems sowie einer geeigneten Strategie zur Entwicklung des For­schungsprozesses, waren die schwierigsten Aspekte meiner For­schung. In diesem Beitrag möchte ich meine Erfahrungen mit der An­wendung der Grounded Theory und ihrer Integration mit anderen Datenanalysestrategien im Bereich der angewandten Linguistik dar­stellen. Folglich wird der methodologische Entscheidungsprozess bei der Auswahl einer konstruktivistischen Grounded Theory-Strategie zur Lösung des Forschungsproblems beleuchtet. Darüber hinaus werden die philosophischen Grundlagen der Grounded Theory und die Kernkonzepte, die den Kodierungsprozess leiten, kurz erläutert.

Schlagwörter: Applied linguistics, coding process, Grounded Theory, researcher’s position, transdisciplinary research, constructivist grounded theory

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Reflexive mobility. How emotions and ideologies of public/private affect the research process

Florian Grosser

In diesem Beitrag reflektiere ich über die Zusammenhänge von Mobilität, Emotionen, Ideen und Wahrnehmungen im Kontext der öffentlich/privat-Distinktion während meines Feldforschungs­auf­enthalts in Japan. Dabei präsentiere ich meine Aufzeichnungen in einem Forschungstagebuch als eine reflexive Methode, durch die ich meine eigene Position und die damit verbundenen Annahmen über soziale Beziehungen im Feld kritisch hinterfragen konnte. Während meiner konzeptionellen Auseinandersetzung mit dem Tagebuch wurde mir die Notwendigkeit bewusst, mich stärker auf subjektive Perspektiven in meiner Forschung zu fokussieren. Dies führte dazu, dass ich im Verlauf meines Aufenthalts meine Forschungsmethoden anpassen konnte.

Schlagwörter: Reflexive mobility, emotion, ideology, diary, Japan, fieldwork, public/private

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Finding interviewees in digital ethnographies of social media communication. Choosing a channel for approaching

Vinicio Ntouvlis

In diesem Beitrag reflektiere ich über das Thema, wie man in der ethnographischen Forschung von Social-Media-Kommunikation einen »channel for approaching« (CfA) auswählt, d.h. ein Medium, über das mit potentiellen Interviewpartner:innen Kontakt aufge­nommen wird. Zuerst wird behandelt, wie CfAs in früheren Face­book-Ethnographien adoptiert wurden, bevor die Herausforderun­gen meines Projekts – auch einer Facebook-Ethnographie – reflexiv und kritisch diskutiert werden. Dazu wird auch eine Pilot-Studie präsentiert, wo Nutzer:innen via Facebook Messenger kontaktiert wurden. Alles in allem argumentiere ich, dass bei der Wahl eines CfAs Medienideologien (der Nutzer:innen sowie der Forschenden) und die Affordanzen des Mediums zu berücksichtigen sind.

Schlagwörter: Ethnography, interviewee recruitment, reflexivity, media ideologies, social media, Facebook

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Resolving ethical issues in an online corpus of mixed public-private messages. A reflexive account

Jenia Yudytska

Dieser Beitrag befasst sich mit den ethischen Fragen, die bei der Arbeit mit privaten und öffentlichen Daten derselben Personen auftreten können. Für eine Untersuchung des Einflusses von Kommunikations­geräten (Computer, Smartphone) auf die Sprache in der computer­vermittelten Kommunikation erstellte ich ein neues Korpus, welches aus Nachrichten von denselben Personen auf zwei Plattformen besteht: Twitter (eine öffentliche Plattform) und Discord (ein privater Server). Die Pseudonymisierung von Namen reicht nicht aus, um die Nutzer:innen zu schützen, da ihre Identität durch die öffentlichen Tweets angreifbar ist. In dem Beitrag werden diese und ähnliche ethische Fragen sowie mögliche Lösungen vorgestellt, bei denen die Achtung der Privatsphäre der Teilnehmer:innen mit der Wahrung der akademischen Integrität in Einklang gebracht werden muss.

Schlagwörter: Digitally-mediated communication, ethics, affordances

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Retrospective. Reflexive insights from applied linguistics

Carina Lozo

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Themenheft 93/2022

Genderlinguistik

Hg. v. Martin Reisigl

 
»Absolut unnötig« oder »wichtig für Gleichstellung«? – Argumente und Motivationen für und gegen geschlechtergerechten Sprachgebrauch. Eine quantitative und qualitative Diskursanalyse

Christoph Oscar Hofbauer

Gender-fair language is a topic that has been discussed extensively both among linguists and non-linguists. In this context, universities play a crucial role, because they combine research perspectives with everyday language use and function as role models for the society. Hence, this paper presents and discusses the results of three surveys conducted at the Vienna University of Economics and Business. After an overview of the relevant literature, the paper analyses quantitative and qualitative data from a total of 1,915 participants (students and employees), identifies contradictory positions and sheds light on current competing discourses in the field of gender-fair and anti-discriminatory (German) language. As a conclusion, awareness-raising measures are recommended for a language that is seen as a powerful tool that can contribute to more gender equality.

Schlagwörter: Geschlechtergerechte Sprache, Gendern, Genderlingu­istik, Soziolinguistik

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»Ich frage mich, in was für einer Gesellschaft wollen wir leben?« - Eine Kritische Diskursanalyse der Reaktionen auf Nina Prolls Facebook-Post zu #MeToo in österreichischen Printmedien

Katharina Meissl/Edna Imamović/Zahra HosseiniKhoo

In October 2017, the Austrian actress Nina Proll published a Facebook post, criticizing the #MeToo campaign and its participants for ›weakening women‹. The post instigated supportive and critical reactions. This Critical Discourse Study analyzes the reactions to Proll’s post in six Austrian newspapers between October 25th 2017, and March 31st, 2018. It sheds light on argumentative patterns in the Austrian discourse on #MeToo. The analysis reveals (i) diverse representations of Proll through personal and professional attributions; (ii) ambiguous definitions of sexual harassment, (iii) the reproduction of myths about sexual violence.

Schlagwörter: #MeToo, sexuelle Gewalt, Kritische Diskurs-analyse, Argumentationsanalyse, österreichische Printmedien

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»elendig vs. »liab« – Gender in der Fankultur: Eine Analyse von Forumsbeiträgen zu den Fußball-Europameis-terschaften 2016 und 2017

Anna Winkler

This article investigates differences in nominations and predications in the discourse of men’s and women’s football. 5241 postings have been analys-ed following the Discourse-Historical Approach and studied with respect to linguistic discrimination on the basis of gender identity. The postings show differences in the reception of football-related incidents. They relate less to the actors’ gender than to the relationship users experience when dealing with the actors. This discrepancy may link to the respective distan-ce or closeness to the referenced object. Strong utterances of critique, in-sults and abusive language are rather used if the subject is a popular male player, and they are becoming more frequent with the popularity of female players. Apart from that, males and females are treated similarly.

Schlagwörter: Kritische Diskursanalyse, Genderlinguistik, Fußball-Europameisterschaft, Social Media, Genderstereotypen

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Die Schweiz ohne Frauen regieren: Eine Argumentationsanalyse zur Einführung des Frauenstimm- und Frauenwahlrechts in der Schweiz

Jacqueline Schmid

It was not until February 1971 that women in Switzerland gained the right to vote, elect and be elected at federal level. A vote by the male population was in favor of equal political rights for both sexes. In the first federal vote on women’s suffrage in 1959, a male majority pre-vented this step from being taken. An analysis of the Federal Council’s message on the first referendum proposal shows how little persuasive power and willingness for change there was in 1957. The negative predication of change, the eradication of the acting subject, argumen-tative fallacies and the one-sided structure of the text resulted in a message from the Federal Council which, although in favor of women’s suffrage and women’s right to vote, had little persuasive power overall. The analysis of the arguments thus shows that this mes-sage was part of a strategy to preserve the status quo of a Switzerland governed without women.

Schlagwörter: Genderlinguistik, Argumentationsanalyse, Wiener Kri-tische Diskursanalyse, Frauenstimmrecht, Schweiz

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