Themenheft 97/2024

Reden · Schreiben · Handeln. Festschrift für Helmut Gruber

Hg. v. Martin Reisigl, Jürgen Spitzmüller, Florian Grosser, Jonas Hassemer, Carina Lozo und Vinicio Ntouvlis

Die Ausgabe 97/2024 der WLG steht hier als vollständiges Heft oder in Form der einzelnen Beiträge (s.u.) zur Verfügung.

 

Einleitung

Martin Reisigl, Jürgen Spitzmüller, Florian Grosser, Jonas Hassemer, Carina Lozo und Vinicio Ntouvlis

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Im akademischen Theater. Inszenierungen von Expertise und ihrer 'Außenwelt'

Jürgen Spitzmüller

Dass die akademische Welt ein formidables Theater mit mal mehr komödien-, mal mehr tragödienhaften Zügen ist, wissen nicht nur die, die dort in verschiedenen Rollen tätig sind, nur allzu gut: Inszenierungen durchziehen und konstituieren den akademischen Alltag. Die öffentliche 'Aufführung' von Expertise wird hierbei umfassend kommunikativ vollzogen - sie emergiert aus kommunikativen Praktiken, in denen Genres, kommunikative (und das heißt: nicht nur sprachliche) Stile, Habitus, Interaktionsweisen und nicht zuletzt auch Zuschreibungen und Erwartungen (Kommunikationsideologien) zentral sind. Dieser Beitrag beleuchtet die Vorder-, Hinter- und Nebenbühnen (Goffman 2011 [1959]) und das (Wunsch-)Publikum des 'akademischen Theaters'.

Schlagwörter: Performativität, Wissenschaftsbetrieb, Indexikalität, Kommunikationsideologien, Sprachwissenschaft

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Interactions and/with Supportive Supervisors. Conversation Analysis for the Young and Digitally Inclined

Vinicio Ntouvlis

In diesem Beitrag reflektiere ich darüber, wie Helmut Grubers Betreu­ung meiner Doktorarbeit mein Forschungsethos geprägt hat. Sein Vorschlag, dass ich konversationsanalytische Methoden für die Analyse von Online-Interaktionen verwende, wird beispielhaft dis­ku­tiert, um zu demonstrieren, wie Helmut Grubers Betreuung meiner Arbeit zu einer Art Methodenpluralismus und Interdis­zi­pli­na­rität geführt hat. Nach einem kurzen Überblick über die Geschichte von konversationsanalytischen Ansätzen zu computervermittelter Kom­mu­ni­kation (CVK), wird Helmut Grubers Beitrag zu der Gesprächs- sowie CVK-Forschung präsentiert. Auf der Grundlage dieser Diskus­sion verdeutliche ich schließlich, welch großen pädago­gischen Ein­fluss Helmut Grubers Forschungspraxis auf mich hatte.

Schlagwörter: PhD supervision, Conversation Analysis, Computer Mediated Communication, interdisciplinarity

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Die IPrA, Helmut und ich

Gunter Senft

This contribution describes the beginning and the development of the professional and personal relationship between Helmut and the author which has been highly influenced by our joint membership in the International Pragmatics Association and by our activities in and for the IPrA.

Schlagwörter: Pragmatics, International Pragmatics Association (IPrA)

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Zur diskursiven Konstruktion österreichischer Identitäten 1995-2015 / 2020

Rudolf de Cillia / Ruth Wodak

The following article reports on the research on the discursive construction of Austrian identities conducted at the Department of Linguistics at the University of Vienna on the anniversary years of the Second Republic - 1995, 2005 and 2015. Following the central assumptions on which the work is based, the analytical instruments and the corpus studied are described. Subsequently, examples are used to illustrate the dimensions of the construction of national identities: the content, the argumentation strategies and the means and forms of linguistic realization. Finally, we discuss central and contradictory trends in the discourses on Austrian identities between 1995 and 2020.

Schlagwörter: Angewandte Sprachwissenschaft, Diskursanalyse Nation, Identität, Österreich, diskurshistorischer Ansatz, Strategien der Argumentation, sprachliche Realisierungsmittel

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Expressive and intensifying adjective compounds in Austrian German and Danish in a scale of aggressiveness of insulting speech acts

Wolfgang Ulrich Dressler / Katharina Korecky-Kröll / Hans Basbøll

Gegenstand unserer Untersuchung ist die pragmatische Ver­wendung von expressiven Adjektivkomposita des Typs blút+árm "überaus arm" mit zwei Hauptakzenten. Dabei intensiviert das einleitende, morpho­semantisch meist opake Präfixoid. Die zugrundeliegenden Modelle sind das morpho­pragmatische der Natürlichen Linguistik und die Searlesche Sprechakttheorie. Die Aggressivität von beleidigenden Sprechakten wird innovativ skaliert. Wir zeigen, dass die Pragmatik im Deutschen und Dänischen im Wesentlichen identisch ist.

Schlagwörter: Morphopragmatics, speech acts of insults, scaling of aggressiveness, morphosemantic transparency/ opacity

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Argumentationsnormen im Spannungsfeld von rationalem Ideal und Konfliktaustragung im Alltag. Argumentation norms between rational ideal and conflict resolution in everyday life

Manfred Kienpointner

First, pragma-dialectical norms for rational argumentation are pre-sen­ted. They are first order conditions for conflict solution that only rely on the greater plausibility of rational arguments. Then, problems with second order conditions (concerning attitudes and emotions of the opponents) and third order conditions (concerning the institutio-nal background of a discussion) are dealt with. It will be shown how the potential for conflict solution can be maintained despite insuffi-cient second and third order conditions. However, everyday conflicts can escalate to a degree that rational argumentation as a means of conflict solution seems to become more and more chanceless. The following problem is addressed: How can the willingness to engage in rational argumentation be enhanced even in difficult conflict situations?

Schlagwörter: Argumentationsnormen, strategisches Manövrie­ren, Konflikteskalation, politische Debatten, Praxis­vorschläge

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Conflict Talk in the 21st Century

Peter Muntigl

Zu Ehren von Helmut Gruber und eingedenk seiner langjährigen Karriere als Diskursforscher greife ich ein wichtiges Thema auf, mit dem sowohl Helmut als auch ich uns zu Beginn unserer Laufbahn beschäftigt haben: das Streitgespräch. In diesem Artikel zeichne ich einen kurzen Abriss dazu, wie sich das Feld des »konversationellen Argumentierens« entwickelt hat, und lege ich einige der wichtigsten Themen und Kontroversen dar, die sich in dieser Forschungsphase herauskristallisierten. Ich erörtere auch, wie sich das Feld weiter­entwickelt hat und zeige abschließend einige Tendenzen auf, die sich in der interaktionalen Forschung zum Argumentieren in Zukunft abzeichnen könnten.

Schlagwörter: Konflikt, Konversationsanalyse, Opposition, Streit­gespräche

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Conveying irony through minimally-contextualized quotations and their textual environments

Elda Weizman

The paper analyzes the use of quotations to convey irony. It is argued that (a) the recontextualization of a direct-speech quotation in a minimally-contextualized small text provides cues for the assignment of ironic disalignment by virtue of its deviation from quoting norms; (b) the breach of norms embedded in the content and wording of the quotation as well as its textual environment may enhance the ironic interpretation. The theoretical conceptualization relies on the notions of recontextualization and the exploitation of cues and clues for the detection and interpretation of irony. The analysis draws on data collected from the online edition of the Israeli high-brow, liberal daily Ha’aretz.

Schlagwörter: recontextualization, quotations, direct speech, irony, clues and cues.


Political Positioning and Academic Complicity. A Case of Plausible Deniability in Nationalistic History Writing

Jef Vershueren

This article summarizes an analysis of a recent piece of Flemish history writing originating as a politically formulated identity-strengthening project. The recruited academics carrying out the project explicitly reject a political positioning in support of such identitarian goals. Though they succeed in establishing plausible deniability, the question is: Does the end product meet the political goals, in spite of the authors' distancing themselves from them? The analysis shows that it does, making it hard to avoid a charge of academic complicity.

Schlagwörter: political positioning, complicity, nationalism, identity, history writing

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Quotation. Data and metadata across discourse domains

Anita Fetzer

In diesem Beitrag wird vorgeschlagen, dass Sprecher:innen die sprachliche Realisierung des kommunikativen Akts des Zitierens an die kontextuellen Beschränkungen des zitierenden Diskurses anpassen. Der Beitrag nimmt eine diskurspragmatische Perspektive auf die Formatierung und die diskursiven Funktionen von Zitaten ein und befasst sich mit deren (1) konstitutiven Bestandteilen und felicity conditions, (2) sprachlicher Formatierung und Textualisierung von Daten und Metadaten, (3) diskursiven Funktionen und (4) (Re-)Kontextualisierung. Die untersuchten Diskursdomänen sind die dialogischen Diskursgenres von politischen Interviews und Parlamentsdebatten, politischen Rede und Zeitungsschlagzeilen. Der Beitrag zeigt, dass Zitate nicht nur Kontext in den Diskurs importieren, sondern dass ihre Erwähnung auch impliziert, dass einige angenom-mene Kontextualisierungen neu ausgehandelt werden müssen.

Schlagwörter: Context, communicative act, entextualisation, quotation

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Vergleich obligatorischer Handlungen in Einleitungen deutscher und chinesischer linguistischer Zeitschriftenartikel

Shing-Lung Chen

Previous analyses have mainly focused on comparing academic articles in a European language with those in English. However, the comparison between Chinese and German academic articles remains largely unexplored. Furthermore, most studies utilize only one or two analytical methods and hardly any validation methods. This article employs both analytical and validation methods, totaling four methods altogether. It exclusively focuses on the obligatory actions in the introductions of German and Chinese academic journal articles. Nonetheless, significant differences between the two languages are observed.

Schlagwörter: Wissenschaftliches Schreiben, Move-Step-Analyse, CARS-Modell, Diskursanalyse, Fisher's exact test

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Forschungsvignetten. Eine randständige Textsorte im wissenschaftlichen Schreiben

Brigitta Busch

Der Beitrag setzt sich mit (auto)ethnographischen Vignetten auseinander, einer Textsorte, die im wissenschaftlichen Schreiben eine Randstellung einnimmt, im Zuge des sogenannten affective turn jedoch zunehmend auch in sprachwissenschaftliche Arbeiten Eingang findet. Damit stellen sich Fragen, die hier nur angerissen werden: Was vermag die explizite Hervorhebung einer selbstreflexiven Perspektive in Bezug auf den Forschungsprozess zu leisten? Wie haben sich Forschungsvignetten in anderen Disziplinen etabliert und wie fassen sie in der Sprachwissenschaft Fuß? In wieweit können sie im Sinne Helmut Grubers als eigenes Genre oder Subgenre wissenschaftlichen Schreibens gelten? Und welche Mittel stehen zur Verfügung, um erlebtes Geschehen für die Lesenden erfahrbar zu machen?

Forschungsvignette, wissenschaftliches Schreiben, Selbstreflexivität

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Recontextualizing Through Gestures. Modifying the Interactional Spaces in Hybrid Communicative Contexts

Ying Tong / Chaoqun Xie

In today’s vibrant society, digitally-mediated communication has become a natural part of our everyday life and work communication. In this study, we explore the gestures the interactants deployed in their face-to-face communication to modify their interactional spaces in a hybrid digital-physical context. The effects
of these practices will be analyzed through the lens of recontextualization, which assists interactants in making meanings and reaching their communicative aims. The data were collected from six 45-minute video recordings of six groups (consisting of 4–6 undergraduate sophomores per group) engaged in task-based interactional discussions during a reading class. We have identified three types of gestures,  performed either by hand or by fingers, that modify group members’ interactional spaces in their meaning-making process. Our discussions aim to enrich the semiotic resources that underline the foundation of  recontextualization, thereby expanding its theoretical reach in the highly evolving digitally-mediated world.

Schlagwörter: recontextualization, hand gestures, AI-assisted face-to-face communication

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Wie das Bildwörterbuch von Duden das Verhältnis von Natur und Gesellschaft darstellt. Eine ökolinguistisch inspirierte Kritische Diskursanalyse

Martin Reisigl

The article explores how Duden's Bildwörterbuch depicts the relationship between nature and society. From the perspective of an ecolinguistically informed Critical Discourse Analysis, it shows that the multimodal lexicographical work, contrary to what would be expected, takes a selective and ideologically one-sided view of the connection between nature and society. It does not succeed in an ecologically sensible semiotic representation of the relationship. The Bildwörterbuch constructs a predominantly instrumenttal, economically exploitative relationship between humans and their natural convironment. Climate change and ecological sustainability are largely neglected.

Schlagwörter: Lexikografie, Multimodalität, Pragmatik des Bildes, schematische Ikonizität, Kritische Diskursanalyse, Ökolinguistik

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»also wenn (.) ich als schüler einen text schreibe der ähm keine (.) funktion hat …« Zur nicht-prototypischen Verwendung von ich im Diskurs

Monika Dannerer

the personal pronoun “I” refers to the speaker/writer, but like other pronouns it can be used in a non-prototypical way, e.g. as a general or indefinite pronoun like “one” or for referring to others. This paper investigates functions, forms and contexts of non-prototypical “I” in oral communication based on a sample from the FOLK-Korpus, the Research and Teaching Corpus of Spoken German. Four different functions are distinguished which are partially combined with different forms or contexts. The corpus shows a rather high frequency of non-prototypical “I” in pedagogical contexts and it suggests the existence of individual preferences for a non-prototypical use.

Schlagwörter: Personalpronomen, nicht-prototypischer Gebrauch, mündliche Interaktion

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Reden übers Sprachenportrait. Ein konversationsanalytischer Blick auf ko-konstruierte Interaktionen zwischen Schüler*innen

Eva Vetter / Julia Renner

How do »peers« co-construct the interpretation of a language portrait in an interview? The analysis of two language biographical recordings shows the importance of pauses, willingness to cooperate and the processing of inconsistencies. The article concludes with perspectives of a conversation-analytical approach to language biographical inter­views for language teaching and learning research and didactics.

Schlagwörter: Sprachlehr- und -lernforschung, Konversationsanalyse

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Collaborative student writing in English-medium business studies. On the use of Cognitive Discourse Functions as an analytic tool

Julia Hüttner / Ute Smit

Dieser Beitrag analysiert studentisches Schreiben in der Fremd-sprache Englisch im universitären Kontext unter der Verwendung des Konstrukts der Cognitive Discourse Functions (CDFs). In einer Korpusanalyse kollaborativ verfasster betriebswirtschaftlicher Bachelortexte wird die Verwendung dieser Diskursfunktionen quantitativ und qualitativ dargestellt. Anhand der Ergebnisse wird die Relevanz der CDFs als analytisches Instrument an der Schnittstelle wachsender Fachexpertise und sprachlicher Angemessenheit studentischen Schreibens aufgezeigt.

Schlagwörter: Angewandte Sprachwissenschaft, Diskursanalyse

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Der Weg zur Master-Thesis. Ein Erfahrungsbericht

Benedikt Lutz

The Department of Knowledge and Communication Management at Danube University Krems offers about 15 Master’s degree programs. A specific form of Master’s thesis seminar has been developed for these continuing education degree programs, in which students are given intensive support in writing their Master’s thesis. Three documents must be created: proposal, literature survey, and research design. This article describes the process and the experience gained in its implementation in recent years.

Schlagwörter: Master-Thesis, Exposé, Literaturrecherche, Forschungsdesign

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Wissenschaftliches Schreiben an der Hochschule. Herausforderungen im Kontext der Mehrsprachigkeit und aktueller technologischer Entwicklungen

Birgit Huemer

Trotz langjähriger Forschung zum wissenschaftlichen Schreiben im deutschsprachigen Raum, gibt es wenig schreibdidaktische Konzepte, die das Schreiben unter den Bedingungen der Mehrsprachigkeit in den Fokus nehmen. In diesem Beitrag wird am Beispiel der mehr­sprachigen Universität Luxemburg gezeigt, wie der Wiener Ansatz zum wissenschaftlichen Schreiben für Studierende mit Deutsch als Erstsprache erweitert und an den mehrsprachigen akademischen Kontext angepasst wurde. Für Studierende, die in einer fremden Wissenschaftssprache schreiben, scheint die Versuchung, textgener­ierende KI für das Verfassen von Prüfungstexten zu verwen­den, besonders hoch zu sein. Der Beitrag diskutiert daher, wie Hoch­schulen mit den aktuellen technologischen Herausforderungen um­gehen, und zeigt, wie KI-Literacy in eine Schreibwerkstatt für Studie­rende mit Deutsch als Zweitsprache integriert wurde.

Schlagwörter: Wissenschaftliches Schreiben, Mehrsprachigkeit, DaF/DaZ, KI-Literacy

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Translinguale wissenschaftliche Kommunikation / Translingual academic communication

Barbara Seidlhofer

This short essay draws parallels between Helmut Gruber’s pro-posals for a research programme for German-language writing studies from an intercultural perspective and my own research on English as a lingua franca (ELF). Given the dominance of English as the global means of communication generally and particularly in academia, a rethinking of traditional concepts such as ‘speech communities’, ‘languages’, ‘multilingualism’, etc. is called for, and the validity of traditional Anglo norms needs to be challenged. Gruber and I converge on a perspective on translingual academic communication that is consistent with a concept of ‘English’ as a communicative resource which can be negotiated and shaped ac-cording to requirements by all who use it. This stance also highlights the need for applied linguistics to adapt to the evolving dynamics of global communication.

Schlagwörter: Academic communication, translanguaging, English as a lingua franca, applied linguistics

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Images of the future

Theo van Leeuwen

This paper explores the visual representation of the future, drawing on examples from architectural rendering, science fiction and climate change imagery. Using Kress’s and Van Leeuwen’s theory of visual modality, the paper describes how images of the future display an intense surface realism, yet contain incongruities and inconsistencies that induce a sense of unreality.

Schlagwörter: visual communication, modality, realism, future

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